Теоретико-методичні основи інноваційних технологій




Технологія «Стіни, які говорять»

...не може бути єдиних вимог або рекомендацій щодо створення,  функціонування, частоти заміни зображень на «Стіні, яка говорить». Запроваджуючи наведені далі ідеї, слід передусім критично переглянути можливості щодо позбавлення захаращеності методичним мотлохом простору як дошкільного закладу, так і конкретних групових кімнат, роздягалень тощо (оголошення, які вже нікому не цікаві; список дітей із вказаним зростом та вагою на 01 вересня, а на дворі – грудень; повідомлення для батьків про необхідність принести по 3 рулони туалетного паперу тощо). Технологія може бути використана як для інформування всіх учасників освітнього процесу (діти, батьки, педагоги), так і тільки для дошкільнятОтже, в основі реалізації освітньої події, що має своє відбиття на стіні для дошкільників, є специфічні підходи. З’ясуємо їх. Визначивши «стіну, яка буде говорити», умовно (або чітко визначивши межі) розподілити її на 3-4 частини. Більше частин не треба, тому що інформація для дитини буде губитись на тлі інших зображень. Так, одну частину стіни можна присвятити подіям, віддаленим у часі та оформлювати заздалегідь, наприклад: • яскраві події морального життя (Дні народжень, подяки, доброти, друзів тощо); • явища довкілля (Дні води, землі, птахів, тварин або конкретно - свято сурикатів, тобто звіра, про якого діти, а іноді й дорослі, знають замало); • світ мистецтва й літератури (Дні поезії, дитячої книги, театру); • найбільш важливі професії (День вихователя, вчителя та ін.). Ще одна частина стіни може бути названа «Перспективи зростання»: дитина, батьки, вихователі».

Концептуальні засади технології   М. Єфименка
         Технологія фізичного виховання спрямована на розвиток і оздоровлення дітей. Її автор, український педагог-новатор Микола Єфименко.     
     Технологія фізичного виховання дітей М.Єфименка «Театр фізичного розвитку та оздоровлення дітей» розрахована на дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Автор назвав її ще «тотальним ігровим методом», втіливши у цих словах своє педагогічне кредо «грати щодня, грати постійно, грати завжди».
Ґрунтується ця технологія на таких десяти професійних положеннях:
l1. Йти за логікою природи (педагогіка повинна бути природною).В основі лежить “горизонтальний” пластичний балет.
l2. Фізичне виховання дітей повинно здійснюватися по спіралі, нове поєднуючи з відомим.
l3. Педагогічний спідометр, загальнорозвивальні вправи (підбирати підготовчу частину заняття —згідно з «еволюційною гімнастикою»).
l4. Поділ заняття на три частини за фізіологічною суттю.
l5. Театр фізичного виховання дітей (граючи — оздоровлювати, граючи — виховувати, граючи — розвивати, граючи — навчати).
l6. Позитивна, світла енергія радості і задоволення (фізичне виховання повинно заряджати дітей позитивними емоціями).
l7. Руховий портрет дитини «малює» методика ігрового тестування.
l8. Створи тренажери сам!
l9. Здоров´я здорових вимагає профілактики та корекції.
l10. Через рухи та гру — до виховання Людини майбутнього.
lУ системі фізичного виховання дітей Єфименко виокремлює такі основні рухові режими: плавальний, лежачий, повзальний, сидячий, стоячий, ходьбовий, лазальний, біговий, стрибковий.

lОбов´язковою умовою програми горизонтального пластичного балету є:
1.вихідна стартова поза лежачи на спині, руки вздовж тулуба, тіло розслаблене і спокійне.
2.завершувати програму повинна поза стоячи на колінах, спина випрямлена і ніби витягнута доверху, руки простягнуті «до Сонця», пальці рук випрямлені і розведені, погляд спрямований доверху і вперед. Це означає радість життю, Сонцю, новому дню, природі, присутньому в кожній людині божественному началу, яке визначає гармонію Всесвіту. На кінчиках пальців рук, особливо великого пальця, розміщені входи енергетичних каналів, які єднають організм людини з Космосом. У такому положенні,  організм підзаряджається необхідною для повноцінної життєдіяльності енергією.
Особливості роботи за технологією М.Єфименка:
lПедагог має продумати ігрову тему.
lТехнологія вимагає проведення всіх чи кількох занять як однієї тематичної гри.
lСюжет гри має не суперечити першому положенню (горизонтальному).
lМожна розігрувати казку, тему, ситуацію.
lМінімум тренажерів, але максимум образів.
План-конспект
lНазва фізкультурної сюжетної гри-спектаклю
lВказівка на домінуючий на занятті руховий режим
lОбладнання і графічне оформлення
lВідповідне розташування обладнання в залі, визначення місця педагога, дітей, їхні переміщення, система безпеки…
lКороткий виклад сюжету
lНумерація ігрових вправ відповідно до задуманого сюжету.

Концептуальні засади технології Г. Домана
         Американський дитячий лікар і психолог Глен Доман досліджує психологію розумового розвитку дітей. Автор всесвітньо відомої серії «М´яка революція», що охоплює книги «Як дати дитині енциклопедичні знання», «Як навчити дитину математики», «Як навчити дитину читати», «Як розвинути розумові та фізичні здібності дитини»
За переконанням Г. Домана, основи інтелекту, освіченості людини, життєві перспективи загалом закладаються  до 5 років.
          На думку Г. Домана, ранній розвиток дитини охоплює два аспекти:
l1) загальний розвиток;
l2) навчання читання, математики, основ природничих наук, літератури, мистецтва.
Навчання за технологією Г.Домана:
lВчити читати не за буквами і складами, а відразу словами.
lНаписати слова на смужках паперу розміром 10-15 см червоними прописними літерами заввишки 7,5см
lПротягом 5-6 днів показують набори слів (по 5 у кожному), кожне слово – 1сек.
lЗа день 15 занять по 5-7 секунд.
lПочинати з імені, продукти, вид діяльності, предмети побуту, частини тіла.
lПоступово зменшують розмір літер і колір змінюють на чорний.
Чому не можна починати з  алфавіту?
1.Тому, що в основі  навчання лежить принцип: від відомого і  конкретного до невідомого і абстрактного.
2.Букви алфавіта - це повна абстракція. Як пояснити що таке “А”Елементами мови є слова, а не букви.
3.Після того, як дитина почала впізнавати слова, їй показують маленькі картки з зображенням великої літери на кожній. Так як вона вже багато раз зустрічала ці букви, то може легко їх впізнати.
Розум - це уміння володіти знаннями. Всі знання діляться на елементи, що називаються "фактами". Ці  "факти" засвоюються дитиною міцніше  і швидше у віці  до шести років
Все  знання діляться на десять розділів:
l   1.Біологія
l   2.Історія
l   3.Географія
l   4.Музика
l   5.Мистецтво
l   6.Математика
l   7.Фізіологія людини
l   8.Прикладні науки
l   9.Мова
l  10.Література.
 Ці розділи діляться на категорії
1.Біологія:птахи,  риби, квіти, дерева;
2. Математика: числа, геометричні фігури, вимірювальні прилади;
3.Фізіологія людини:кістки скелету, органи;
4.Література: автори класичних дитячих творів, персонажі, поети...

Кожна категорія включає певну кількість елементів.
На білих картках розміром 30*30 см даються зображення  (фотографії, малюнки і т.д.) цих предметів.
Такі зображення повинні бути:
1. чіткими;
2. одиничними (без зайвого);
3. однозначними (тобто зрозумілими);
4. новими.  
         Це “частинки інтелекту”.
Другий етап навчання  - це "програма розвитку інтелекту".
1.Наприклад, слово "серце": "серце має розмір кулака".
2.Надалі характеристика доповнюється, стає більш абстрактною.
3.Додаються жартівливі факти.
Математика за технологією Г.Домана
lКомплект карток із червоними кружечками від 1 до 100.
lДитині 3 р. на день показують картки з кружечками від 1до 5 і називають відповідне число.
lПотім додають ще комплект із картками від 6 до 10.


Ці ідеї також підтримує та поширює француженка Сесіль Лупан у книзі “Повір у свою дитину”. Нікітіни, Зайцев, Доман, Сухомлинський   - все найкраще поєднує у своїй методиці виховання та розвитку дитини цей педагог.
Іграшки займають дітей на 3хв, коробка від іграшок – на 4, а каструльки на кухні на більш довгий проміжок часу.
Принципи С.Лупан дуже  прості
lНайкращі вчителі для малюка – це його батьки;
lНавчання – це гра, яку потрібно припинити раніше, ніж дитина стомиться;
lНе потрібно перевіряти свою дитину;
lПізнання (любознательность) подтримується швидкістю та  новизною.

Рекомендації: підписати всі знайомі предмети картками (шафа, квітка, стіл). Діти “фотографують” зображення, потім читають. Починати від слів…переходити до окремих літер.


Немає коментарів:

Дописати коментар